Voice- & chatbot: digitale communicatie menselijk maken

Geautomatiseerde gesprekspartners zijn tegenwoordig bijna vanzelfsprekend. Het is al normaal dat mensen praten met hun telefoon, slimme luidsprekers en zelfs hun oven. Het communiceren met machines is een vast onderdeel geworden en dat brengt voordelen met zich mee. Dankzij een voice- of chatbot kunnen bedrijven 24/7 beschikbaar zijn. Klanten kunnen vragen stellen en antwoorden krijgen, en ze verwachten dat je ook na kantoortijden nog steeds bereikbaar bent. 

De inzet van een voice- of chatbot biedt diverse mogelijkheden, zoals klantenservice, informatieverstrekking, verkoopondersteuning en meer. Om een effectieve voice- of chatbot te ontwikkelen, is het essentieel om duidelijk jouw specifieke doel voor ogen te hebben.

Conversational design

In samenwerking met jou vormen we het gesprek tussen de bot en de gebruikers. We bespreken zaken als de juiste toon en het taalgebruik om een aangename gesprekservaring tussen bots en mensen te creëren. Zo streven we naar een vriendelijk en vertrouwd gesprek.

Voice first chatbot

Een voice-first chatbot maakt gebruik van spraakinvoer in plaats van tekstinvoer. Deze bots kunnen uiteenlopende vragen beantwoorden, productinformatie verstrekken, afspraken regelen en nog veel meer. De populariteit van deze bots groeit, omdat ze het voor gebruikers gemakkelijker maken, zonder ingewikkelde keuzemenu’s te hoeven invullen.

Integratie

Een chatbot kan worden geïntegreerd met jouw CRM, waar aanvullende klanteninformatie beschikbaar is. Hoewel het niet essentieel is, kan het wel heel handig zijn. De chatbot leert uit jouw CRM hoe elke klant het liefst wordt aangesproken, omdat niet alle klanten hetzelfde willen. Deze integratie geeft de chatbot bovendien meer inzicht in jouw bedrijf, waardoor hij beter in staat is diverse vragen te beantwoorden.